V atmosféře Marsu byl detekován kov

NASA Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN) orbiter zaznamenala ionty železa, hořčíku a sodíku - elektricky nabité atomy - vysoko v atmosféře červené planety za poslední dva roky, uvádí nová studie.

"MAVEN provedl první přímou detekci stálé přítomnosti kovových iontů v ionosféře planety jiné než Země," řekl autor studie Joseph Grebowsky z Goddard Space Flight Center společnosti NASA v Greenbeltu v Marylandu.

"Jelikož kovové ionty mají dlouhou životnost a jsou transportovány daleko od jejich původního regionu neutrálními větry a elektrickými poli, mohou být použity k odvození pohybu v ionosféře, podobně jako při použití loftedového listu, který odhaluje, jakým způsobem fouká vítr," dodal Grebowsky.

Kov pochází z částic meziplanetárního prachu, který nepřetržitě pohlcuje atmosféru Marsu, říkali členové studijních týmů. Nabíjené molekuly a atomy vysoko ve vzduchu v červené planetě oddělují elektrony od atomů kovů a přeměňují je na ionty.

Tyto částice prachu jsou běžné v celé sluneční soustavě, takže všechny planety a měsíce se značnou atmosférou mají pravděpodobně kovové ionty ve vzduchu. Radiální signály od kosmické lodi NASA se příležitostně blokují, když projíždí planetární atmosférou - o rušení se předpokládá, že je způsobeno elektrony ionosféry, z nichž některé mohly být z iontů kovů odtrhány.

Nové výsledky MAVENu však poprvé potvrzují, že kovové ionty přetrvávají ve vzduchu cizího světa. (Sonda dříve identifikovala kov v atmosféře Marsu na konci roku 2014, řekl Grebowsky, ale tato detekce byla pouze jednorázovou událostí. Nová studie naznačuje, že kovové ionty jsou trvalým rysem atmosféry Marsu.)

Tyto ionty se chovají odlišně od kovu vířícího ve vzduchu Země, a to především proto, že naše planeta má silné globální magnetické pole a Mars ne. Toto pole tvaruje kovové ionty Země do vrstev - fenomén pozorovaný na Marsu jen v určitých místech, v blízkosti místních "fosilizovaných" magnetických polí, řekl Grebowsky.

Studium těchto dvou různých systémů by mohlo pomoci vědcům lépe porozumět vlivům prachu a atmosférické dynamice v celé sluneční soustavě, dodal.

Nová studie byla publikována 10. dubna v časopise Geophysical Research Letters.

MAVEN dorazil na Mars v září 2014. Pozorování orbitera pomáhá vědcům lépe porozumět tomu, jak a kdy Červená planeta ztratila většinu své atmosféry, přecházející z poměrně teplého a mokrého světa už dávno na chladné a suché místo, kterým je dnes.

Newsletter