Na Saturnově měsíci, Enceladusu, by mohl být život

Ve velkém tiskovém prohlášení NASA oznámila, že Enceladus, Saturnův Měsíc, by mohl podporovat život díky objevené přítomnosti vodíku.

Závěry jsou výsledkem 12 let výzkumu kosmické sondy Cassini a byly zveřejněny v příspěvku od výzkumníků v misi Cassini, publikovaných v časopise Science.

"Mohl by to být potenciální zdroj energie pro všechny mikroby," poznamenal Spilker. "Nyní víme, že Enceladus má téměř všechny ingredience, které budete potřebovat na život na Zemi."

Enceladus dosud prokázal existenci téměř všech prvků (především uhlíku, vodíku, dusíku a kyslíku), s výjimkou fosforu a síry. Vědci očekávají, že jsou přítomni kvůli skalnímu jádru Enceladusu, které je považováno za chemicky podobné meteoritům, které obsahují jak fosfor, tak síru.

Chris Glein, spolupracovník týmu Cassini INMS ve společnosti SwRI, poznamenal, že tým si myslí, že hydrotermické tekutiny se pohybují na dně oceánu Enceladusu. Teplé tekutiny, které se mísí s oceánskou vodou, způsobí, že na mořském dně vznikají minerální sraženiny.

"Když byl Cassini poprvé postaven, nikdy jsme si nemysleli, že bychom viděli aktivní dno oceánu," řekl Glein. Spilker dodal, že v současné době nemají nástroje na hledání života na Měsíci a že Cassini je tak daleko, jak jen může být.

Hubbleův dalekohled navíc pozoroval, že na Evropě, nejmenším ze čtyř gallijských měsíců, obíhajících kolem Jupitera, se pravděpodobně objevil vodní proud.

Newsletter