Učit děti finanční gramotnosti je klíčové. Dojít by k tomu mělo už ve velmi útlém věku. Mezi rodiči se však odlišují názory o tom, co konkrétního by měly děti vědět. Každý k zacházení peněz přistupuje jinak a zatímco někdo děti učí i tomu, jak se mění kurz euro nebo co je to kalkulačka měn, jiní jsou krapet konzervativnějšího rázu.
Peníze nepadají ze stromu
Neboli také „peníze jsou čas”. Děti by si podle odborníků měly už v brzkém věku uvědomit, že práce není ničím jiným než výměnou času za peníze. A peníze jsou tedy tím pádem čas. I proto by se k nim mělo přistupovat se stejnou zodpovědností, jako se přistupuje k času.
Rodiče by měli už v úzkém věku dítěti vysvětlit, že peníze jsou za práci a že nerostou na stromech, i když to tak možná v jejich očích vypadá. Pokladnička by jim tedy měla dřímat na poličce a ukládat by si do ní měly to, co si vydělaly za práci.
Co je to hodnota peněz
Peníze jsou věcí, která není samozřejmost. Je sice pravdou, že tu byly, jsou a budou, ale o jejich hodnotě by se mělo s dětmi mluvit. V ideálním případě na konkrétních příkladech, aby si děti dobře představily, jak či co je to vlastně hodnota peněz.
Vhodné je použít nějaké investice, kterými může být nemovitost. Případně to lze hezky ukázat i na pořízení auta, ale automobil není investice v pravém slova smyslu.
Když neutratím kapesné, může mi růst
Co se na školách neučí, je bohužel investování. A investování je klíčem k bezproblémovému životu a budoucí finanční nezávislosti. Díky nim totiž naše úspory rostou. I když by rodiče velmi často začaly toto téma i s těmi nejmenšími, nejsou si jistí tím, jak konkrétně začít konverzaci.
Kupodivu je to velmi snadné. Když si dítě neutratí veškeré kapesné, můžou přijít návrhy, kam s nimi. A rázem je řeč o investicích zavedena!
A jsme u zhodnocování peněz
A tím se krásně dostáváme k další věci, a sice ke zhodnocení peněz. Informujte děti už v brzkém věku o rizikových i méně rizikových investicích, ať děti vědí, že mají v budoucnu možnost se vždy rozhodnout.